Skip to main content
Geen categorie

Podcast of radioreclame – waarom ook jouw bedrijf niet zonder kan 

By 24 maart 2022No Comments

Podcast of radioreclame – waarom ook jouw bedrijf niet zonder kan 

Podcast of radioreclame, razend populair. Maar waarom? In corona tijd zijn er vele wandel kilometers afgelegd. Daarnaast hadden we minder sociale verplichtingen en thuiswerken beleefde zijn definitieve doorbraak. Het gevolg: we luisterden meer naar podcasts en radio dan ooit tevoren. Maar met name podcasts zijn ‘here to stay’. Het medium is ontdekt, omarmd en biedt enorme kansen voor bedrijven. Dus ook nu we weer met de auto onderweg zijn wordt er volop geluisterd.

Veel bedrijven hebben deze kansen benut. En met succes. Toch is het nooit te laat om er mee te starten. Ook jouw bedrijf kan ervan profiteren.

In dit blog lees je waarom radio en podcast populair zijn. En waarom het niet mag ontbreken in je marketingmix. 

Bereik een specifieke doelgroep via de radio

Radiozenders kiezen steeds bewuster een doelgroep. Van lokale en specifieke muziekzenders (Nederlandstalige muziek bijvoorbeeld) tot aan zakelijke en informatieve radio (NPO1). De luisteraars zijn hierdoor beter te segmenteren. Jongeren luisteren eerder naar FUNX en Slam FM. Ouderen luisteren eerder naar BNR radio en Radio 10 gold. Door de segmentatie van radiostations kun je er als bedrijf ook gerichter reclame op maken.

Podcast: wees de expert in je branche

Als je jouw doelgroep specifiek wilt bereiken, dan is podcast hét medium. Nog steeds is podcast groeiende (46% van de Nederlanders luistert gemiddeld maar liefst 100 uur per week) en er haken steeds meer bedrijven aan. Podcast is de plek om je expertise te delen. Bijkomend voordeel is dat de luisteraar zelf bepaalt waar en wanneer hij luistert. En je kunt de uitzending weer delen op je eigen social media kanalen.

Radio: op ieder moment beschikbaar

Waar luisterde je vroeger naar de radio? Meestal thuis of in de auto. Tegenwoordig zijn we veel flexibeler geworden waar en vooral wanneer we willen luisteren. Gaan we sporten, wandelen of zitten we in de trein? Dan zet je al snel even de muziek of radio aan. Het grote voordeel is dat jouw boodschap wordt uitgezonden op specifieke tijden. Daarnaast kan je targeten op luisteraars en een specifieke regio. Al snel bereik je een enorme doelgroep die relevant is voor jouw business.

Eigen onderwerpen bepalen met podcast en radio

De vrijheid om zelf te bepalen wat je met het luisterpubliek deelt. Hoe mooi is dat? Van marketing tot cybersecurity, het onderwerp met podcasts bepaal je zelf. Dat kan iedere keer weer een andere insteek hebben. Bijvoorbeeld over de branche, het bedrijf of over jou als persoon/expert. Stem het wel af op jouw kennisgebied. De doelgroep die afstemt op jouw podcast verwacht dit immers ook. Zorg er ook voor dat je het frequent doet. Dan blijf je nog beter hangen bij je doelgroep en krijg je op termijn meer luisteraars.

Met radioreclame is het niet anders. Door de boodschap te herhalen, krijgt je doelgroep binding en herkenning met jouw product. “Ik wil van mijn auto af.nl”. ken je die reclame? Waarschijnlijk zit de melodie direct in je hoofd. Jij weet waar je een tweedehands auto kan kopen of verkopen. En deze truc kan je met jouw bedrijf ook toepassen. Daar helpen we je graag bij. 

Wil je morgen meer impact maken met podcast of radioreclame? Start vandaag.

Start met podcastStart met radio